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Der Urvater der Weissenborn Gitarren Der Urvater der Weissenborn Gitarren

Hermann Weissenborn

Hermann Weissenborn gilt heute als Urvater jener nach ihm benannten Hawaii-Gitarren. Geboren 1865 im Thüringer Holzland, wanderte Weissenborn im Jahr 1902 in die Vereinigten Staaten aus. Nachdem er sich zunächst in New York niederließ, um dort als Geigen- und Klavierbauer zu arbeiten, zog es ihn 1910 weiter nach Los Angeles, Kalifornien. Erst jetzt begann Hermann Weissenborn seine volle Aufmerksamkeit dem Bau von Gitarren - darunter auch Ukulelen und Steelguitars - zu widmen. Zu jener Zeit kam die Hawaii-Musik immer mehr in Mode. Mit der stets steigenden Beliebtheit dieser Musikrichtung wuchs auch die Nachfrage seitens professioneller Musiker nach Instrumenten für die hawaiianische Musik - dies war die Geburtsstunde der Weissenborn Gitarre.
Um den Bedürfnissen der Musiker gerecht zu werden, entwickelte Hermann Weissenborn seine Gitarren mit der Zeit weiter und versah die neue Hawaii-Gitarre mit wichtigen Eigenschaften, die ihr den charakteristischen Klang verliehen: Neben dem Einsatz von Koa, der seltenen hawaiianischen Akazie, baute er die Weissenborn mit einem hohlen Hals, dem sogenannten "Hollowneck". Der hierdurch entstehende, Weissenborn-typischen Klang war nur ein Resultat des hohlen Halses. Denn für die damals ohne jeglichen Verstärkertechnologie spielenden Musiker wurde durch den Zugewinn an dem Resonanzraum auch ein lauteres Instrument geschaffen - ein für diese Zeit bahnbrechendes Novum! Die Weissenborn Gitarre war somit bis in die späten 20er Jahre des vergangenen Jahrhunderts äußerst erfolgreich. Dieser Erfolg ebbte erst später mit dem Aufkommen der klangstarken Resonatorgitarren der Firmen Dobro und National ab.
Nichtsdestotrotz ist es Hermann Weissenborn gelungen, sich mit seinen Instrumenten ein Denkmal zu setzen. Einer absolut geringen Zahl an weltweit noch existierenden Weissenborn Gitarren - es wurden schätzungsweise weniger als 5000 verschiedene Saiteninstrumente von Hermann Weissenborn gebaut - steht eine riesige Menge an Fans dieses vielseitig einsetzbaren Instruments entgegen. Ferner sind es auch zahlreiche aktuelle musikalische Größen, wie David Lindley, Ben Harper, Steve Dawson, Jerry Douglas, Colin John und Xavier Rudd, die dieses Instrument entdeckt haben und für eine stetig anwachsende Wahrnehmung der Weissenborn Gitarre sorgen.

Im Folgenden noch einige Details zu den vier unterschiedlichen Styles der Weissenborn Gitarre, welche der Autor & Historiker George T. Noe dankenswerterweise für uns zusammengefasst hat:

"Weissenborns built from 1913 to 1916 have no brands or markings, except for a few that were marketed under department store private labels. From 1916 though 1921, Hermann Weissenborns picture label in appeared in the guitars. The Weissenborn Co. Ltd. factory opened in January 1922, using the burned-brand (like the one in your guitar). Factory guitars were built in 4 styles: 1--no trim, 3 sound hole rings; 2--black binding; 3--rope binding top only; 4--rope binding top and bottom. The factory guitars from 1922-1926 are lightly braced and have a bridge that is 6-3/4 inches from point to point. The factory guitars from 1927-1937 are heavily braced and have bridges that are 5-1/2 inches point to point. The shorter bridges are a spotting feature for me.
From my standpoint, the 1922-1926 factory guitars sound better than the 1927-1937 because they vibrate more, giving that long sustain and ethereal Weissenborn sound. The post 1927 guitars were modified to compete against other instruments in a band setting, and so they are louder but the vibration damps out pretty quick."


Und hier noch eine sehr schöne Weissenborn-Chronologie, die wir im UNOFFICIAL MARTIN GUITAR FORUM entdeckt haben:

Timeline:
• 1909 | Seattle hosts A-Y-P Exposition featuring Hawaii Building selling Koa wood
• 1909 | Luthier Chris Knutsen builds Hawaiian guitar with Koa wood
• 1909 - 1912 | Joseph Kekuku, Hawaiian guitarist, lives in Seattle
• 1912 | Teacher/Retailer CS De Lano travels to Seattle to learn Hawaiian guitar from Kekuku
• 1914 | Knutsen joins De Lano in Los Angeles, Hawaiian virus spreads south
• 1914 | First contact between Knutsen and Weissenborn? Sharing of ideas
• 1914 | Weissenborn personally hand builds limited numbers of Hawaiian guitars (15-20/year?), some maple/spruce
• 1915 February | PPIE starts in San Francisco. Hawaiian revolution
• 1915 | Weissenborn shop moves to 331 E 12th St, Los Angeles
• 1915 | Solidneck Hawaiian production begins
• 1915 Oct 2 | Weissenborn marries garment worker Concepción Ybarra
• 1915 late | Weissenborn starts putting paper labels in his instruments, the famous "Picture Label"
• 1916 | Factory production begins, Weissenborn still personally builds small numbers of the rarer instruments (ie Solidneck, Spanish body, Ukuelele, Mandolin)
• 1916 - 1920 | Factory Kona production for CS De Lano, many Style 3 & Style 4 made
• 1916 Southern California Music Co. of LA orders small parlor guitars from Martin (SoCal 1400/0-18K) to compete with De Lano
• 1916 | Weissenborn starts building Spanish body style guitars in response? (speculative)
• 1919 June | Treaty of Versailles, World War I formally ends
• ca. 1920 | Full-depth Hollowneck Hawaiian "Style 1" with Italian Madonna label
• ca. early 1920s | Hawaiian Styles 1, 2, 3, 4 now defined and consistent, Weissenborns name appears on guitars
• 1921 | Production increasing
• 1921 July | Hermann sends for son in Germany to join him, looks for larger shop
• 1921 late | Move production to 1196 S San Pedro St, Los Angeles
• 1922 | Photograph taken of Concepción playing solidneck "Style 3" with neighbor & company bookkeeper August Mayer playing picture label Style 2
• 1922-3 | Factory setting for guitar production (unsure of timing)
• 1922-3 | Picture label phased out, replaced by burned in brand
• 1924 Aug 1 | Stadlmair contract starts
• ca. 1925 | Kona label re-registered & redesigned to "scrolls and leaves" style
• 1926 | Bridge pin arrangement changes to shallow V
• 1926 | The competition introduces the resonator guitar that would ultimately doom the Weissenborn Co.
• 1926 July | Son and shop foreman Hermann Friedrich dies unexpectedly
• 1926 | Rudolph Dopyera (of Dobro fame) replaces him as shop "foreman"
• 1926 and after | Dopyeras influence leads to changes in search of more volume: smaller bridge, heavier bracing, larger bridge plate, heavier strings
• 1927 | Bridge size decreases by 25%
• 1927 July 31 | Stadlmair contract ends
• 1927 | Tonk Brothers contract starts - download catalog Pg. 110 & Page 111
• 1929 Oct | Stock market crash
• 1937 Jan 7 | Hermann worked his last day
• 1937 Jan 30 | Weissenborn dies of heart failure, at the age of 73

Weissenborn Partners, Distributors, and Resellers:
• C.S. De Lano - Kona guitars for Hawaiian instructor
• Cristophes - San Francisco department store, sold Italian Madonna & Maui instruments
• Henry Stadlmair Co Inc New York - "Sole Eastern Distributors" branded inside guitars
• Tonk Brothers - Chicago distributor of musical instruments, featured Weissenborns in catalog
• Melloton - L.A address, thinbody w/Style 2 features, no later than c.1923
• Platt Music Co. - Style 4, L.A address)
• Wurlitzer - Style 4 from guitarist/collector G.E Smiths collection in GP magazine

Weissenborn Aliases (instruments with these brands may be built by him):
• Kona Hawaiian
• Italian Madonna - Cristophes Department Store, San Francisco "U.S. Distributors" 1915 - 1921. Less than 10 known.
• Maui - Cristophes Department Store, San Francisco "U.S. Distributors" 1922 and later. Maui Style 4 = Weiss Style 1. Maui Style 6 = Weiss Style 4.
• Miami - Stadlmair owned trademark, some (but not all) built by Weissenborn, verify by construction

Weissenborn Shop Locations:
• 1910 | 215 S. Olive St, Los Angeles "Weissenborn & Pulpaneck, Violin Makers"
• 1911 | 527 E. 12th St, Los Angeles "Piano repair & mandolins" 1135 square foot shop
• late 1916 | 331 E 12th St, Los Angeles 2700 square foot shop
• late 1921 | 1196 S San Pedro St, Los Angeles 5000 square foot shop
• 1935 | 2434 S Hoover St, Los Angeles
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